Saturday, April 2, 2011

De vriend van mijn vijand is mijn vijand!

De vriend van mijn vijand is mijn vijand!

Dit is een logische variatie op “de vriend van mijn vriend is mijn vriend”, bij de zinnen zijn zelden waar.
Nu zou je logischer wijs denken dat wij Israëli’s blij zijn dat de VN Libië bestrijd, of eigenlijk de dictator Gadaffi, en misschien zijn er in de regering politieke functionarissen die werkelijk denken dat iedereen die Islamiet is, is onze vijand, maar er zijn ook Israëli’s die even een beetje afstand nemen en zich zelf afvragen, wat bereiken ze hier mee, minder burger doden, ik betwijfel dat, in plaats dat de Gaddafi vliegtuigen de demonstranten bombarderen, bombarderen nu de VN de soldaten van Gaddaffi. Het excuus van Obama, dat hij levens wil besparen, is natuurlijk bullshit, en dat is zeker niet de reden. De reden is zonder meer de import van olie, die door Gadaffi’s houding nu in gevaar brengt, met het gevolg van prijs verhoging.

En wat gaat er gebeuren als Gadaffi valt, de Libiër geven dan de olie voor niets of moet de nieuwe dictator die Gadaffi opvolgt ook afgekocht worden, en stel je voor dat Gadaffi wint, na een uit getrokken oorlog (die jullie en wij betalen), zal hij dan niet alles doen om de olie aan China en Japan te verkopen, in plaats van aan het Westen, die hem heeft verraden.

En nu van het aspect van Israel, wij schieten er niets mee op dat de vracht verzekering in de Middellandse zee omhoog gaat, omdat het door gevaarlijke zones moet om traject Israel – Europa moet.

Dat Gadaffi een gek is, is zeker, maar hij is niet de enige, veel dictators hebben hoogmoed waanzin en weinig respect voor zijn onderdanen. En voor ons, (dit is mijn opinie) was Gadaffi niet zo slecht, hij sprak tegen Israel, maar was voor ons eigenlijk ongevaarlijk, nadat we alle Joodse inwoners waren vertrokken naar Israel.

Ik denk dat het land dat het meeste zal verliezen als Gadaffi in het zadel blijft, is Nederland, daar hij waarschijnlijk al zijn kapitaal naar Zuid Amerika zal over hevelen, en zelfs als hij in ballingschap gaat, dat geld verdwijnt uit Nederland.
Hoe dan ook de Nederlandse OC mentaliteit zal bijzonder duur zijn voor Nederland, niet te vergeten, de gesneuvelden militairen, zoals de duiker gisteren.
Nee, Lybie in een “no win” project.

No comments: