Tuesday, May 17, 2011

De in koele bloede kroketten moord

De in koele bloede Kroketten moord

Kroketten zijn een special Nederlands gerecht, niet dat ze die dingen niet maken in het buitenland, maar nergens smaken de kroketten als de kroketten uit een kroketten automaat in Nederland. Als ik aan Nederland denk, denk ik aan de lekkere etens artikelen zoals Hema worst, Krokettjes, Loempias, groene haring, gerookte paling, gebakken vis, drop en een lekkere oude kaas. Dan om mijn heimwee te blussen, denk ik aan het rot weer in Nederland, waar het altijd regent, en als het opeens even zomer wordt, is het ondragelijk heet, en geheel niet in het goede seizoen, en dan realiseer ik dat je niet alles goed kan hebben, en wij een heerlijk klimaat hebben met Humus en Falafel, en dat is ook heel wat waard.

Maar nu had mijn broer een pakketjes met echte loket automaat kroketten gekregen, en daar hij dat niet mag eten, had hij ze mij aan geboden, maar daar ik de grote reis van een uurtje auto rijden niet zag zitten, heeft hij, de snoodaard, de kroketten weg ge gooit. Ja, jullie lezen het goed, een moord op onschuldige kroketten, en dat terwijl er geen kroketten zijn, en ook geen loketten automaat in Israel.

Nu weet ik het, je kan zelf kroketjes klaar maken, geen kunst aan, maar dat is niet het zelfde, net al het niet het zelfde is als je thuis frites gaat bakken, in een krant met mayonaise en over verbrande olie zijn ze veel lekkerder. Ik denk niet dat het een kwestie van smaak is, maar meer een kwestie van atmosfeer, er zit een zekere romantiek in het gebruik van een koket automaat.

Het zelfde geld voor naar de Chinees te gaan, die uiteindelijk uit IndonesiĆ« kwam, maar dat doet de pret niet drukken, heerlijk om een Foeyonghai te eten met kroepoek, ik heb de ingrediĆ«nten thuis, maar als wij het klaar maken, smaakt het niet zoals “eens”. Wel lekker, maar anders.

Wat wil ik nu bewijzen met dit culinaire meester blogje, dat de verdwenen smaak van mijn geheugen, nooit weer terug komt. Ik klaag niet, maar de moord op de kroketten is geniepig, vals en was heel verstandig.

No comments: