Monday, July 6, 2009

De Volkskrant Opinie Reacties

De Volkskrant Internet Opinie Reacties

Opinie van het publiek is erg belangrijk als toets materiaal voor de regeerders, maar ook voor de journalist, die aan de hand van de reacties kan peilen hoe de publieke opinies zijn over het onderwerp onder discussie.

Theoretisch is dit dus de beste manier om een democratische politieke opinie te formuleren, maar in mijn opinie, deze theorie werkt niet in de Nederlandse Volkskrant Opinie sectie, daar de deelnemers (een zeer beperkt groepje van schrijvers), alle opinie stukken verteren en omdraaien om over sommige hobby paaltjes te spreken, bij voorbeeld, Israël / Palestijnen, Islam in Nederland. De 2de wereld oorlog / nazie, Wilders, enz.

Of het onderwerp van het opinie stuk gaat over de kwaliteit van de verse groene haring, na ongeveer 20 to 30 reacties hebben we het weer over de bezetten gebieden van Palestina) misschien is dit een beetje overdreven, maar kijk de laatste 10 onderwerpen die behandeld zijn in de Volkskrant, en je zal zien dat men niet ge-interesseerd is op Unix Gelderse Worsten als onderwerp, maar een aanloop nodig heeft voor zijn stokpaardje. In een artikel dat heet `waar blijft Koran kritiek, de reacties gingen over, zonder enige reden naar de inhoud van de Talmoed (Joodse uitleg van de Bijbel), die ten eerste heiligste boek van de Joden werd genoemd, wat ik, zo ver ik weet, onjuist acht, daar we maar een heilig boek hebben (en de heiligheid is dubieus) en dat is de bijbel (oude testament).

Maar het artikeltje ging niet over de Talmoed of de Mishna (uitleg van de Talmoed) maar over de Koran.
Dan hebben we van die echte wijzen, die een tekst aanhalen, die door een of ander persoon is gepubliceerd met feiten die ongegrond zijn en niets hebben te maken met de werkelijkheid, maar als ze dus aangehaald worden in de reactie zijn er al twee mensen overtuigd dat dit de waarheid is, zoals bijvoorbeeld, een Washington expert in de seksualiteit van sprinkhanen schreef dat de stad Qalqiliah, in het Palestijnse gebied is omringt door een discriminatie muur, en de arme inwoners moeten door poorten om naar buiten te gaan, een verhaal, dat als ik niet in een stadje naast Qalqiliah zou wonen, 15 kilometer van de zee van daan, me tot huilen zou dwingen, maar ik ben naar mijn balkon gegaan, en heb gezien dat de schrijfster dus dubbel zag van teveel wijn, en de grens muur (die gaat op een eeuwen oude karavaan weg, die de laatste 60 jaar de groene grens was' ongeveer 5 kilometer lang is en Palestina van Israël buffers.
De leugen op zich zelf is niet erg, maar dat de persoon die dat herhaalt om een punt te maken, het kon controleren op Google Wold, of Google Search, om te weten dat dit verhaaltje is gefantaseerd, maar inderdaad helpt in de argumenten, van de ene tegen de andere.

Na drie honderd reacties, op en neer, de schrijvers gaan over naar een nieuw opinie stuk, deze keer over Wilders, zo ver ik weet een Nederlandse politicus, maar ja, dat drukt de gijn niet in, hij is anti Islam, dus gaan we weer de joden, Israël en de Holocaust er bij halen, en als ik het goed begrijp, dat Wilders een Zionistische spion is (hij is een half jaartje in Israël geweest, en zijn apartheid politiek, heeft hij in Israël geleerd).


Er zijn 4 groepen van opinies:
1 – anti Joods – Israël (von der Dunk, en aanhang) ander Joods geluid, calvinisten
2 - pro Israëli (extremisten en anti/extremisten)
3 - kofie stoel idealisten met principe
4 – niet behoren tot de drie groeperingen, maar even proberen om te laten zien dat ze het artikeltje hebben begrepen / of niet natuurlijk..

Wat ik niet begrijp is dat niemand over de Somali piraten schrijft, of over de Darfur crisis, moord en doodslag in Iran en Irak, niet te vergeten Pakistan en Afghanistan, en jongens Korea wil Japan en de USA aanvallen met nucleair wapens, de hoeren worden verdreven van de wallen, waar moeten de toeristen nu naar toe. Is het enige onderwerp interessant genoeg, Israël en de Palestijnen?

Als jullie het nog niet begrepen hebben uit de tekst, ik ben een Israëliër van oorsprong Nederlander, (naar van daag de dag Allochtoon van nationaliteit, die op zijn ouwe dag, Nederlandse kranten leest, en elke keer verbijsterd istaat, hoe de tolerante Nederlanders zijn uit gegroeid in een discriminerend volk, die zijn verleden heeft vergeten.
Mijn excuses aan mijn oud leraares, jufrouw de Vries, die probeerde mij goed Nederlands te leren, maar helaas, droevig mislukt is.

No comments: