Monday, September 5, 2011

oorverdovenden zielen

Oorverdovende zielen!

Ik las nu net een ontroerende blog titel, n.l. “de stilte van de ziel”. Heb het artikel niet gelezen want ik wou de prachtige ontroerende mededeling van de titel niet schenden. Denk eens aan, de stilte van de ziel, op zich zelf natuurlijk zielig, maar zo ver ik het kan controleren, een normale gewaarwording, daar ik echt nog nooit lawaaiige zielen heb gehoord, maar dat komt natuurlijk door dat ik erg doof ben, dus die zielige zielen kunnen mijn veiligheidsruimte niet doorbreken.

Zo heb je natuurlijk ook ziel muziek, dat is hevig droevige (demi religieuze zangen van de Amerikaanse Afrikaanse slaven), sommige erg mooi en ontroerend, en zeker beter dan dat rap lawaai van de tegenwoordige moderne muziek. Na een paar minuten rap te hebben gehoord, moet de gewone man toegeven dat het dingdong effect hem uit de neus komt, maar nu ben ik natuurlijk vreselijk ouderwets.

De rappers zijn meestal omgeschoren jongelui, met lange haren, gaten in de spijkerbroek, hemden zonder mouwen, als je er een gehoord heb (en begrepen) heb je ze allemaal gezien, maar iedereen zijn smaak, zei de boer.

Dus reageerde ik op de titel van deze compositie, de stilte van de ziel, dat in mijn onwetendheid betekend dat volgens mij, de schrijver of schrijfster wou interessant doen, want zielen (een abstract begrip ) zijn tot nu toe, tamelijk stil, hebben geen geluid en kunnen nog niet bewezen worden, net zo als veel abstracte onderwerpen zoals God, als een voorbeeld. Een titel van “de stilte van God” zou natuurlijk een veel diepere betekenis hebben, zelfs in de meest abstracte betekenis, en zou het een prachtige titel zijn voor een schreeuw van de Holocaust overlevende, met de bedoeling, als er een God is, waarvoor stopte hij niet de Shoah?

Maar ik ben geen theoloog, en hou ik mij niet bezig met theoreticale vragen, waar eigenlijk geen antwoord voor bestaat, behalve, je gelooft of je geloofd niet in God.
Maar meeste mensen, als je ze eerlijk vraagt, en eerlijk beantwoorden, krijg je het antwoord, iets zoals, ik weet het niet, ik heb zo een vermoeden van niet, maar voor zekerheid, doe ik mee aan de tradities, des ondanks, ik weet dat religie op zich zelf, anti humaan is.

Hartelijke groeten van een lawaaiige zielenpoot.

2 comments:

Anonymous said...

Shalom David,

Mooi mopperstukje. Alles goed daar, ik meende je even te herkennen op foto's van Israelische demonstraties: je stond onder een leeg spandoek oorverdovend te zwijgen, als stil protest tegen iets - gangsterrap, slecht weer - we zullen nooit weten wat. Maar je was het niet, eeuwig zonde. Hier alles goed, vakantie voorbij, de verloven zijn weer ingetrokken, we moeten weer aan de slag. We - God, de mensheid en ik - blijven je met de grootste belangstelling volgen.

Vg, Maarten

david verveer said...

Maarten shalom, Had een prachtig antwoord geschreven, maar heelaas die is verdwenen.Ik appriceer jou reactie, dacht dat niemand mijn onzin las,
Nu probeer ik het nog eens
Groeten van David