Friday, September 11, 2009

Het recht om terug tekomen naar Nederland

Het recht om terug te komen als vluchteling

Door David Verveer

Dit is een zuivere theoretische vraag, maar laten we voor een momentje stellen dat we hier in Israël de oorlog gaan verliezen van de Palestijnen, en de Joden moeten vluchten, naar de landen van afkomst.

In mijn familie is dat een beetje gecompliceerd, daar mijn oudste broer met een Grieks meisje is getrouwd, mijn tweede broer met een dame uit Duitsland, mijn zus (maar die heeft er niets mee te maken, want die leeft in Amerika, en dus is veilig, maar haar man is van Italiaanse afkomst), mijn vrouw, alhoewel in Israël geboren, haar ouders kwamen uit Oekraïne, en zijn hier gekomen via Danzig nu Gdansk, en Frankrijk naar Israël. Mijn oudste dochter is weduwe van een Marokkaanse familie en mijn jongste dochter van een gemengd huwelijk tussen Oostenrijkers en Turken, en mijn kleinkinderen, helemaal gemixt, wat we hier in Israël, “Yisrael Galuyot”, noemen.

Maar laten we deze moeilijkheden in vorige nationaliteit even op zij schuiven, en alleen over mijzelf spreken. Ik ben op 18 jarige leeftijd uit Nederland vertrokken, omdat ik bang was dat op een zekere dag, een andere Hitler, weer op Joden zou gaan jagen, mijn broeders, de Nederlanders die me de eerste keer hebben gered, de volgende keer hun schouders zullen ophalen, en dus vluchten ik naar een land, vol met Joden, die allemaal in het zelfde perikel zijn, en zich zelf kunnen verdedigen.

En nu (theoretisch) moet ik vluchten en kom ik terug als pensionair terug naar Nederland. Heb ik recht om mijn Nederlandse nationaliteit terug te krijgen, kan ik nu op huizing en een pensioen rekenen? Kan mijn vrouw, dochters met man en kleinkinderen mee komen, krijgen ze ook huis vestiging, Nationaliteit en sociale help, werk vergunning, enz.

Ik zie de lezers nu al protesteren, hoe kom je daar nu bij, waarom moeten wij al dit betalen (want natuurlijk in Nederland gaat alles over geld), hebben wij niet genoeg gedonder met de Turken en Marokkanen, en niet te vergeten de Surinamers en de Antillianen, de Ambonezen en de Indonesiërs, het is niet onze fout dat jij gevlucht ben na de oorlog, van ons mocht je blijven, je had zelfs burgemeester van Amsterdam kunnen worden. En natuurlijk dit is een goed argument, en doet het me denken aan de situatie hier in Israël met de Palestijnen, waar hun grootvaders in 1948 de benen namen en vluchten naar de buren van Israël, en daar in kampen werden en worden gehouden, tot ze terug mogen keren 60 jaar later naar hun land van afkomst.

Niemand heeft ze aan geraden om te vluchten, en deze Palestijnen die gebleven waren zijn nu burgers van Israël, met gelijke rechten als de Joden, maar net als ik, waren ze bang dat de Joden wraak zouden nemen op de terreur acties van voor de onafhankelijks oorlog.
Nu eisen de pro Palestijnen (dezelfde Nederlanders die mij en mijn familie niet willen hebben, en ook niet de nakomelingen van de gast arbeiders die men vele jaren geleden naar Holland hebben gebracht om het vuile werk te doen) dat Israël deze vluchtelingen terug neemt, hun huizen en bezittingen terug geven, (niet dat de Internationale wetten dit eisen, maar de humanisten in Holland, die Hamas, Joden aan het gas roepen in spontane demonstraties, eisen dit wel.

Maar maken jullie je geen zorgen, wij kunnen ons zelf verdedigen, en kom ik niet, het regent te veel in Holland, en ik hou van echte Hummus, en niet die pap die ze in de Nederlandse eet tentjes geven.
Ik wou alleen maar even aantonen, dat wat deze Olie B. Bommels schreeuwen, zelfs Tom Poes niet had geaccepteerd.
Hartelijke groeten uit het zonnige Israel,
David Verveer

No comments: