4 Mei, herdenking
van Nazi slachtoffers, waarom en voor wie?
Volgens mij, heb ik het volste recht om mijn opinie teuiten over het
argument van die 15 jarige jongen, die een gedicht schreef met een
zin over zijn oudooms foute keus, toen hij vrijwilliger werd voor de
Waffen SS en striuerf aan het Oostfront. De reden dat ik mijn opinie
schrijft is, 1 – omdat ik een zoon van een gefussileerde Joodse
verzetsstrijder ben, en 2 – dat ik vogelvrij was verklaard op 3
jarige leeftijd en meer dan 4 jaar op de vlucht was voor Nazies,
NSBeers en buren die een foute keus hadden gemaakt.
Nee, ik ben geen voorstander van de herdenkingen, ik heb nooit
begrepen wat de bedoeling daar van is, de weinige concentratie kamp
overlevenden, ondergedoken mensen die het ondanks alles, meer of
minder levend, de bevrijding hebben mee gevierd, deze mensen hebben
geen herdenking nodig, deze mensen leven in de trauma van de oorlog,
en alles en iedereen helpt hun herrinneren aan die foute keus van
deze onnozele 15 jarige jongetje.
Maar dan komen ze met het argument van, herrineren is voorkomen, wij
moeten onze jeugd voorlichten over de mogelijke foute keuzen die
iedereen kan maken in zijn leven, alhoewel je eigen land en volk te
verraden, is in mijn opinie wel een heel foute keuze. Maar zo als ik
eerder heb geschreven, tijdens de 4 Mei, Nazi slachtoffers
herdenkingen, denk ik dat een discussie over die ene foute oudoom,
inplaats van het herdenking van de goede verzetsstrijders omen, die
hun leven voor hun vaderland op spel zetten, meer of minder de
bedoeling van de herdenking eergeeft.
Maar nu komt het gekste, de grote discussie in de Nederlandse pers
gaat geheel niet meer over dat rampzalige gedicht dat niet rijmt maar
over het lot van de Palestijnen. Als je de argumenten, talk backs en
commentaar in de Volkskrant, Trouw en Elzevier leest, zijn de
Israelische misdaden tegen de arme Palestijnen, het juiste onderwerp
om 4 Mei teherdenken, waarom, begrijp ik niet, maar dat zal wel aan
mij liggen.
Nu kon ik nou overgaan naar het verdedigen van Israel, ten opzichte
van de Palestijnen, maar wat heeft dat nu voor nut, als de in mijn
opinie, onnodige 4 de Mei herdenking wordt bedoezeld met het
mogelijke herdenken van verraders, die de keuze van goed en slecht
niet konden maken, vochten en verraden hun eigen volk en volgens het
rijmloze gedicht, ook tegen hun eigen broers en ouders, dan vraag ik
me af, wat hebben JULLIE geleerd van de Holocaust?
No comments:
Post a Comment